Nowy rok otwiera się przed nami światem perfum odzwierciedlającym wszystko, co dotyczy nas w pozostałej części popkultury. Od świata przebudzonych po świadomość ekologiczną i sztuczną inteligencję, rok 2022 będzie ekscytującym czasem. Przeanalizujmy te tendencje w kilku nowych zapachach.
Odzyskiwanie imienia róży
Perfumy z różami przypominają klasyczny trencz z beżowej gabardyny, wiszący w naszej szafie lub popową piosenkę płynącą z głośników w domu towarowym z młodzieńczymi produktami. Rozświetlają nastrój łatwym odbiorem nawet przez nowicjuszy, czystością intencji, klasycyzmem w strukturze. W tym roku twórcy i firmy, zarówno mainstreamowe, jak i niszowe, odkrywają różę na nowo.
Tom Ford prowadzi z 3 sugestiami, które podążają za zeszłorocznym Rose Prick, tym razem z inspiracją geograficzną. Rose D’Amalfi, Rose de Chine i Rose de Russie zostaną wydane w lutym 2022, jeszcze przed Walentynkami, jako część prywatnej kolekcji Private Rose Garden. Czerwone i różowe róże będą też obecne w nowych perfumach Giorgio Armani Passione L’Εclat de Parfum, z lśniącą Cate Blanchet jako muzą kampanii ponownie. Podobnie jak w przypadku Lancome z La Nuit Tresor Intense L’Eau de Parfum.
Cyfrowe anamorfy
Sprzedając perfumy, często uciekamy się do starożytnych technik – rzeczy, które są zbierane i przetwarzane ręcznie. Jednak w rzeczywistej branży zdecydowanie tak nie jest. Zapachy dla dużych i małych domów zawierają wyrafinowane składniki ludzkich preparatów laboratoryjnych i zaawansowane technologie wyrafinowania przemysłowego. Jedną z nich była Headspace, popularna technika zastosowana po raz pierwszy w Antonia’s Flowers, która wychwytuje zapachy rzeczy, a następnie odtwarza je w laboratorium jako innowacyjne aranżacje.
W dzisiejszych czasach do komponowania perfum wykorzystuje się takie technologie, jak sztuczna inteligencja. W 2021 roku powstał nawet całkowicie cyfrowy zapach stworzony jako dzieło niewymienne (NFT)! Wprowadzenie na rynek Phantom Paco Rabanne pod koniec ubiegłego roku, ze swoją uroczą butelką w kształcie robota, umożliwiło konsumentom stukanie w głowę za pomocą smartfona w celu stworzenia cyfrowego doświadczenia.
Z kolei sama kompozycja Paco Rabanne Phantom została w całości stworzona przez sztuczną inteligencję (AI) i będzie ona coraz częściej wykorzystywana w perfumerii na skalę przemysłową. Cyfrowe, interaktywne butelki i perfumy stworzone w całości ze sztucznej inteligencji będą nadal przebijać nasze umysły i nosy. W 2022 roku i później.
Więcej sztuki- perfumy idą z nią w parze
Arpa (po grecku brzmi jak harpa…) to nowa, wieloplatformowa marka perfumiarza Barnabe Fillion. Łączy w sobie aromat, muzykę, architekturę i obrazy w pełnym doświadczaniu wszystkich zmysłów. Coupling, który staje się coraz silniejszym trendem. W listopadzie 2021 roku Arpa została oficjalnie wypuszczona na Dover Street Parfums Market, a ostateczna kolekcja nie zawiodła wysokich oczekiwań.
W Arpa Fillion ponownie łączy się z wieloma byłymi partnerami, czerpiąc z różnych talentów, aby tworzyć elementy towarzyszące perfumom marki. Należą do nich seria rzeźb i płyt połączonych z zapachami, takimi jak Anicka Yi czy francuski DJ Pilooski. Grafiki zaprojektowała waga ciężka Nathalie du Pasquier z Memphis Group, a przestrzeń biurową zaprojektował architekt australijskiej firmy Aesop, Jean-Philippe Bonnefoi. Tymczasem butelki z limitowanej edycji zostały wykonane ręcznie przez szklarza Jochena Holza.
Chińskie wskazówki dla Chanel
W ramach swojego podejścia do zawsze ukierunkowanego na chiński rynek, ten uśpiony luksusowy gigant konsumencki, Chanel, z charakterystycznym ekologicznym podejściem, tworzy nadające się do recyklingu, bio-zrównoważone wyroby w ramach nowej linii kosmetyków, produktów do makijażu i pielęgnacji o nazwie Chanel No 1.
Kolekcja z logo kamelii nosi symbol kwiatu w kolorze czerwonym, właśnie w oczekiwaniu na chiński Nowy Rok (tzw. Rok Księżycowy) i oczekiwaną lekkość w zapachach. Dla Chanel No 1 L’Eau Rouge perfumiarz Olivier Polge wyjaśnił: „Ten aromatyczny spray o składzie 97% naturalnych składników, może być stosowany w połączeniu z innym produktem domu lub samodzielnie”. Kompozycję kończy podstawa z irysa i czystych piżm dla lekko pudrowego odczucia czystości.
Gorące powietrze? Nie dokładnie
To nie pierwszy raz, kiedy czyste powietrze pakowane jest do butelek dla konsumentów z poczuciem humoru. Air de Montcuq to pierwsza próba. Montcuq to francuska wioska, a zapach szczęśliwie przywodzi na myśl eteryczną górską scenerię i świeżość. Air Eau de Parfum marki The Air Company to uniseksowy aromat złożony z dwutlenku węgla, który wiąże się u źródła. W tym celu marka produkuje wodór, który wraz z CO2 jest podawany do opatentowanego reaktora konwersji węgla. Powstała reakcja przekształca wodór i CO2 w etanol, metanol i wolną od zanieczyszczeń wodę, które tworzą korpus perfum. Następnie preparat Air Eau de Parfum kończy się lekkimi nutami aromatycznymi, takimi jak skórka pomarańczy, jaśmin, fiołek i tytoń, by nie odbiegać od parametru aromatycznego.
Rozkwitnie ekologiczna świadomość
Począwszy od Rochas i ich kompozycję Rochas Girl, wiele firm, nie tylko Chanel jak powyżej, kładzie nacisk na świadomość ekologiczną, zrównoważony rozwój i zielony ślad. Marka modowa Chloe wydała nawet swego rodzaju manifest na swojej stronie internetowej. „Zamierzamy stać się siłą napędową pozytywnych zmian poza miejscem pracy w Chloe, współpracując z naszymi głównymi dostawcami w celu promowania i rozwijania naszych standardów, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości. Na podstawie naszych badań wpływu na środowisko dowiedzieliśmy się, że nasz największy wpływ mają surowce. Skłoniło nas to do współpracy z ekspertami zewnętrznymi w celu zidentyfikowania materiałów o mniejszym oddziaływaniu. Skupiamy się na zwiększeniu ich udziału tak, aby osiągnąć 90% najpóźniej do 2025 r. W konsekwencji przyczyni się to do realizacji naszego celu redukcji emisji o 25% na produkt”.
Znajduje to odzwierciedlenie zarówno w ich Chloe Eau de Parfum Naturelle, jak i ich najnowszej, właśnie wprowadzonej na rynek wodzie perfumowanej Nomade Naturelle, której liderką użyczającą swojej twarzy jest Naomi Scott. Obserwujmy zatem jak ten trend będzie nabierał tempa w 2022 roku i później.